Casino spelen is een uitstekende manier om een feestelijke avond te vullen, en het biedt volop entertainment voor zowel jong als oud. De spellen kunnen eenvoudig of uitdagend worden ingericht, afhankelijk van de leeftijdsgroep en de voorkeuren van de deelnemers. Een casino-avond is de perfecte gelegenheid voor groepsactiviteiten, waarbij iedereen de kans krijgt om zijn of haar geluk te beproeven en tegelijkertijd te genieten van de sfeer.

Voorbereiding

Voor een geslaagde casino-avond is een goede voorbereiding essentieel. Begin met het geven van een bepaald aantal muntjes aan ieder kind, waarmee ze kunnen inzetten op verschillende spellen. Zorg voor meerdere speeltafels in de zaal en kies voor elk spel een andere tafel. Het is belangrijk dat elke speler een inzet doet bij elk spel. Dit zorgt voor competitie en maakt het spel spannender. Om de sfeer te verbeteren, kun je eet- en drinkgelegenheden opzetten waar de kinderen hun gewonnen geld of consumptiebonnen kunnen uitgeven. Ook kun je een ‘bank’ creëren waar kinderen geld kunnen lenen in ruil voor een onderpand, wat een extra spelelement toevoegt aan de avond.

Suggesties voor casinospellen

Armpje drukken

Nodig: Niks
Spel: Laat twee kinderen tegen elkaar armpje drukken. Dit kan ook met een jeugdlid tegen een leidinggevende. Wie wint, krijgt de inzet van de ander als beloning.

Loterij

Nodig: 20 kaartjes met nummers van 1 tot 10, elk met twee exemplaren
Spel: Stop de eerste set kaartjes in een doos. De deelnemers kunnen kaartjes kopen uit de tweede set voor een vast bedrag. Trek twee kaartjes uit de doos. Bij één juiste voorspelling wordt de inzet verdubbeld; bij twee juiste voorspellingen wordt de inzet verdrievoudigd.

Balletje balletje

Nodig: Drie identieke potjes en één balletje
Spel: Speel dit spel met één kind tegenover de spelleider. Beiden doen een inzet. Plaats het balletje onder een potje en verwissel de potjes snel. Als het kind raadt waar het balletje ligt, wint het de inzet van de spelleider. Indien niet, wint de spelleider de inzet van het kind.

Hoger/lager (met dobbelstenen)

Nodig: Drie dobbelstenen
Spel: Het spel wordt gespeeld met een kind dat tegen de spelleider speelt. beiden zetten in. Het kind gooit de dobbelstenen en telt de punten. De spelleider doet hetzelfde, en de hoogste score wint de totale inzet.

Hoger/lager (met kaarten)

Nodig: Een kaartspel
Spel: Dit is een vereenvoudigde versie van Blackjack, die op verschillende manieren kan worden gespeeld:

  • Manier 1: Gebruik alleen de azen (1) en nummers 2 tot en met 10. De spelers zetten in en moeten raden of de volgende kaart hoger of lager is. Bij drie correcte voorspellingen wordt de inzet verdubbeld.
  • Manier 2: De speler trekt vijf kaarten en telt de punten. De spelleider doet hetzelfde. Wie de hoogste score heeft, wint. Bij gelijkspel wordt het spel herhaald.

Memory

Nodig: Een memoryspel met 16 kaartjes
Spel: Laat twee kinderen om beurten memory spelen. De winnaar van het spel wint de inzet van de ander.

Paardenrennen

Nodig: Vier repen papier met elk 15 tot 20 vakjes, vier pionnen en een dobbelsteen
Spel: Vier kinderen gooien om beurten met de dobbelsteen. Het aantal ogen bepaalt het aantal vakjes dat ze vooruit gaan. Degene die als eerste het einde bereikt, wint de inzet.

Roulette

Nodig: Een rouletteschijf met balletje en een vereenvoudigd speelbord voor inzetten op even/oneven en zwart/rood.
Spel: Spelers kunnen inzetten op hun favoriete nummers of kleuren. Bij winst wordt de inzet verdubbeld. Bij een 0 verliest iedereen zijn inzet, maar die kans is klein. Voor degenen die meer weten van roulette, kan een uitgebreidere versie van het speelbord worden gebruikt.

Balkje meppen

Nodig: Dikke matten, een gepionierde constructie met een horizontale balk en twee kussens.
Spel: Twee kinderen zitten tegenover elkaar op de balk en krijgen elk een kussen. Wie de tegenstander het eerst van de balk afmept, wint.

Beentje tikken

Nodig: Niks
Spel: Twee spelers staan tegenover elkaar, elk met één hand op de rug. Wie het eerst een knie van de tegenstander aanraakt, wint.

Vragenspel

Nodig: Een stapel vragenkaartjes, of vragen uit het hoofd
Spel: De speler doet een inzet en krijgt een vraag. Bij een goed antwoord ontvangt de speler het dubbele van de inzet. Bij een fout antwoord is de inzet verloren.

Speciale ronde

Om de tien minuten kan er een speciale ronde worden gehouden. Tijdens deze ronde is er geen maximum inzet toegestaan. De leiding organiseert onderling wedstrijdjes waarbij ingezet kan worden. Voorbeelden van spellen zijn touwtrekken, boterhammen met pindakaas eten en estafette rond het clubhuis.

Levende fruitmachine

Drie stafleden of kinderen hebben vuilniszakken gevuld met drie verschillende soorten fruit (appel, peer, sinaasappel). Eén kind trekt aan de onzichtbare hendel en de stafleden gaan grabbelen. Wanneer het kind “stop” zegt, pakken zij een stuk fruit. Als de drie stukken fruit identiek zijn, wint het kind de inzet vermenigvuldigd met twee.

Variaties

Het casinothema kan op talloze manieren worden aangepast. Hieronder staan enkele suggesties:

  • Integreer het casinoprogramma in een feestelijke avond. Stuur vooraf een officiële uitnodiging met een geheim wachtwoord dat deelnemers bij binnenkomst moeten noemen. Laat de jeugdleden weten dat ze in "tenue de ville" moeten komen, wat een leuke variatie is op het traditionele uniform.
  • Tijdens een kinderkamp met de Delftsche Zwervers (leeftijd: 10 tot 13 jaar) werd het casinospel bijvoorbeeld in een cowboythema gegoten, waarbij kinderen "goudklompjes" van de sheriff verzamelden en deze konden inwisselen in de saloon tijdens de casino-avond. Dit was een groot succes en zorgde voor veel plezier en opwinding.
  • Bij de kabouters van OPV-Schoonoord vond er een middagprogramma plaats in het fictieve dorpje Driemstein, wat leidde tot een jaarlijks gokfeest. Kinderen droegen verkleedkleren en deden alsof ze zeer rijk waren, wat een geweldige sfeer creëerde.

Bronnen en referenties

  • casinoavond.htm op Wek-site.com, uitgedacht door Bérke Seelen van Scouting Baden-Powell, Venlo.
  • Gokken in Driemstein op de Scouting Programma Site, ontwikkeld voor de kabouters van de OPV-Schoonoordgroep, Oosterbeek.